8 sanningar om svenska medievanor

DR-monitorn 2017 är här med siffror alla marknadsförare bör känna till.

Vi marknadsförare har som jobb att sälja till samtiden, men är ofta lite besatta av framtiden. Vi måste bli bättre på att analysera vår målgrupp, ta reda på hur den föredrar sin kommunikation och använda dessa kanaler.

Här följer ett utdrag från DR-monitorn 2017, Kantar Sifo och PostNords undersökning om allmänhetens inställning till reklam i allmänhet – och direktreklam i synnerhet.

67 procent tar del av reklam i postlådan.

Vi agerar på direktreklam
87 procent av alla konsumenter hävdar att de vidtar någon form av åtgärd efter att de sett ett reklamutskick som intresserar dem. 78 procent köper något i fysisk butik som de fått erbjudande om i postlådan. 58 procent köper något online som de fått erbjudande om i postlådan.

DR avbryter inte
53 procent anser att direktreklamens största fördel är att man själv får välja när och vad man läser. Samtidigt sätter en stor del, 21 procent, av särskild tid för att i lugn och ro gå igenom sin direktreklam.

43 procent har rekommenderat något de sett i direktreklam i sociala medier.

42 % besöker företagets hemsida till följd av direktreklam som intresserar dem i postlådan.

Reklamen skapar uppmärksamhet
Om ett företag vill ha uppmärksamhet är postlådan den bästa kanalen, tycker fyra av tio svenskar. Bara 13 procent svarar tv:n och 11 procent mobilen.

Varje månad utnyttjar 28 procent rabattkuponger de fått via direktreklam.

Svenskarna älskar kataloger
49 procent vill få fler kataloger och hela 82 procent sparar kataloger som intresserar dem till nästa katalog kommer. Resor och resmål ligger i topp på önskelistan (24%), tätt följt av inredning, mode och byggvaror.

En artikel från Dagens Media 2017-05-11 10:20
Skriven av Postnord

 

8 sanningar om svenska medievanor

DR-monitorn 2017 är här med siffror alla marknadsförare bör känna till. Vi marknadsförare har som jobb att sälja till samtiden, men är ofta lite besatta av framtiden. Vi måste bli bättre på att analysera vår målgrupp, ta reda på hur den föredrar sin kommunikation och använda dessa kanaler. Här följer ett utdrag från DR-monitorn 2017, LÄS MER…

“Facebook har blivit ett nödvändigt ont”

Mer än 9 av 10 ungdomar i åldersgruppen 16-29 använder sig av Facebook, om än motvilligt. Undersökningen Ungdomsfokus 2017 visar hur nätverksjätten tappar unga användare till bild och video. Allt fler unga intresserar sig för bildfokuserade sociala nätverk som Instagram och Snapchat. Det visar undersökningen Ungdomsfokus 2017, gjord av Nyheter24-Gruppen och analysföretaget Rasmusen Analys. Undersökningen LÄS MER…

Medvind för radio

Radio uppvisar den starkaste månaden någonsin och print fortsätter att tappa. Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, minskade med 3,2 procent i april, jämfört med samma period föregående år. Nedgången är en effekt av påsken som vanligtvis är en svag period för investeringarna, förra påsken inföll under mars. Totalt förmedlades under april närmare 1.3 miljarder LÄS MER…