Medvind för radio

Radio uppvisar den starkaste månaden någonsin och print fortsätter att tappa. Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, minskade med 3,2 procent i april, jämfört med samma period föregående år. Nedgången är en effekt av påsken som vanligtvis är en svag period för investeringarna, förra påsken inföll under mars.

Totalt förmedlades under april närmare 1.3 miljarder kronor. Månadens stora vinnare blev mediekategorin radio med en uppgång på 53,7 procent. Även utomhus/trafikreklam, internet och DR/Annonsblad visade en positiv tillväxt.

– Återigen är radio den stora vinnaren. Medieinvesteringarna i kategorin uppgick till drygt 47,6 miljoner kronor i april, vilket är den näst högsta noteringen i Mediebyråbarometerns historia. Kategorierna utomhus/trafikreklam och internet gjorde också en stabil månad, där de båda ökar trots höga jämförelsetal. Det sker förflyttningar och mycket annat spännande i branschen – det kommer vi att diskutera och analysera under Stockholm media week nästa vecka, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

Nedgång fortsätter för printkategorin – totalt minskade de samlade printkategorierna med 24 procent, jämfört med samma period föregående år. Det motsvarar drygt 56 miljoner kronor. Även Mediekategorierna bio, dagspress storstad, fackpress, sök, dagspress landsort, populärpress, dagspress kväll och tv minskade under april. Den mediekategori som backade mest under april, jämfört med samma månad föregående år, var bio.

– Tv tappar marginellt men levererar i enlighet med förväntningarna. Det stora raset står de tryckta medierna för. Värst ser situationen ut för dagspress storstad, som i april tappade 33,8 procent. Kategorins negativa trend har varit tydlig under året: ackumulerat har mediekategorin hittills tappat 24,7 procent eller drygt 79 miljoner kronor. Storstadstidningarna måste se över både sitt erbjudande, sin paketering och sin prissättning för att stoppa raset. Det är knappast troligt att de förlorade intäkterna kan hämtas igen digitalt. Självklart ska de fortsätta utveckla de digitala produkterna, men om medieinvesteringarna i print fortsätter att sjunka i den takt vi hittills sett måste någon förändring ske, säger Jochum Forsell, vice vd IUM, i ett pressmeddelande.

En artikel från Dagens Media 2017-05-09 09:42
Skriven av Hanna Frick

8 sanningar om svenska medievanor

DR-monitorn 2017 är här med siffror alla marknadsförare bör känna till. Vi marknadsförare har som jobb att sälja till samtiden, men är ofta lite besatta av framtiden. Vi måste bli bättre på att analysera vår målgrupp, ta reda på hur den föredrar sin kommunikation och använda dessa kanaler. Här följer ett utdrag från DR-monitorn 2017, LÄS MER…

“Facebook har blivit ett nödvändigt ont”

Mer än 9 av 10 ungdomar i åldersgruppen 16-29 använder sig av Facebook, om än motvilligt. Undersökningen Ungdomsfokus 2017 visar hur nätverksjätten tappar unga användare till bild och video. Allt fler unga intresserar sig för bildfokuserade sociala nätverk som Instagram och Snapchat. Det visar undersökningen Ungdomsfokus 2017, gjord av Nyheter24-Gruppen och analysföretaget Rasmusen Analys. Undersökningen LÄS MER…

Medvind för radio

Radio uppvisar den starkaste månaden någonsin och print fortsätter att tappa. Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, minskade med 3,2 procent i april, jämfört med samma period föregående år. Nedgången är en effekt av påsken som vanligtvis är en svag period för investeringarna, förra påsken inföll under mars. Totalt förmedlades under april närmare 1.3 miljarder LÄS MER…