Så ska Apple och SAP lyfta varandra till nya utvecklarhöjder

Apple kan hjälpa till att tvätta bort SAPs krångelstämpel och samtidigt hitta in väg in på marknaden för avancerade företagslösningar. Det ska ske med en ny samling utvecklingsverktyg.

När man tänker på SAP tonar fortfarande stora tungrodda system med avancerad funktionalitet fram. Med Apple är det precis tvärtom: Lättanvända lösningar som inte erbjuder så mycket avancerade funktioner för företag.

Genom att slå sig samman ska de båda företagen lösa varandras problem. Och det ska ske genom att rikta sig mot utvecklare.

– Jag tror att det här kommer att ge nya företagsinriktade IOS-utvecklare. Sådana är sällsynta i dag, men de kommer att bli fler när vi formaliserar IOS roll för företagslösningar, säger Rick Knowles, ansvarig för samarbetet med Apple på SAP, till IDG News.

Konkret kommer man att släppa en verktygslåda, ett så kallat sdk (software development kit). Målet är att göra det möjligt för apputvecklare att använda de enorma mängderna med transaktionsdata som hanteras av SAPs system. Namnet på verktygssamlingen är SAP Cloud Platform SDK for IOS och en lansering ska ske 30 mars. Den är ett resultat av ett nära samarbete mellan SAP och Apple.

Ambitionen är att nå utanför det egna ekosystemet:
– Det här är inte en lösning enbart för SAP-kunder och SAP-system. Det kommer att gå att integrera appar med andra leverantörers system, säger Rick Knowles.

Utvecklare ska slippa att lägga tid på att skapa integrationslösningar för SAP-system själva och i stället kunna använda färdiga api:er.

Knowles pratar vidare om att det är viktigt för utvecklare att arbeta snabbt, vilket ska underlättas med de verktyg som presenteras:
– Om inte utvecklingscyklerna för apputveckling är på tre månader eller kortare tid så kommer det inte att bli bra. Vi måste göra det möjligt att komma i gång att använda mikrotjänster snabbt.

Förhoppningen är inte bara att skapa en ny grupp av IOS-utvecklare med fokus på företagslösningar, utan även att locka nya partner, gärna företag som inte tidigare har byggt sådana lösningar.

– Jag ser framför mig många nya partner som vi i dag inte ser som leverantörer av företagslösningar som kan bygga IOS-appar, säger Rick Knowles.

SAP har gjort åtskilliga satsningar på att förenkla byggandet av applikationer som använder data från företagets system under årens lopp, utan några riktigt stora framgångar. Kanske är lite hjälp från Apple det som behövs för att få fart på appbyggandet?

8 sanningar om svenska medievanor

DR-monitorn 2017 är här med siffror alla marknadsförare bör känna till. Vi marknadsförare har som jobb att sälja till samtiden, men är ofta lite besatta av framtiden. Vi måste bli bättre på att analysera vår målgrupp, ta reda på hur den föredrar sin kommunikation och använda dessa kanaler. Här följer ett utdrag från DR-monitorn 2017, LÄS MER…

“Facebook har blivit ett nödvändigt ont”

Mer än 9 av 10 ungdomar i åldersgruppen 16-29 använder sig av Facebook, om än motvilligt. Undersökningen Ungdomsfokus 2017 visar hur nätverksjätten tappar unga användare till bild och video. Allt fler unga intresserar sig för bildfokuserade sociala nätverk som Instagram och Snapchat. Det visar undersökningen Ungdomsfokus 2017, gjord av Nyheter24-Gruppen och analysföretaget Rasmusen Analys. Undersökningen LÄS MER…

Medvind för radio

Radio uppvisar den starkaste månaden någonsin och print fortsätter att tappa. Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, minskade med 3,2 procent i april, jämfört med samma period föregående år. Nedgången är en effekt av påsken som vanligtvis är en svag period för investeringarna, förra påsken inföll under mars. Totalt förmedlades under april närmare 1.3 miljarder LÄS MER…